Rygsækken ned mellem benene i tørvejr under cruiserdækket og afsted. Der skal meget skumsprøjt til, før der er gennemtrængning, og ved al normal sejlads kommer du tørskoet frem.

Foto: Mads Dengsø Jessen

De små og lette packrafts har været på markedet i Nordamerika de seneste mange år, men det er først inden for de seneste år, de har gjort deres indtog på denne side af vandet. Den helt store spiller er Alpacka, og vi har testet deres største model Mule fra deres originale serie.

Konceptet for gummibådene ligger i deres kompakte design og lave vægt. Vi er på de mindste modeller helt nede omkring 2.3 kg, men så er pladsen også begrænset. Mule’en, derimod, kan klare to personer, men der er ikke angivet en egentlig bæreevne, så omkring 200 kg er sikkert ikke helt ved siden af.

Pumpning foregår ved at samle luft i den medfølgende pose og presse det ned gennem envejsventilen. Det kræver lidt tilvænning, men fungerer virkelig godt.

Den indre længe er på 137 cm. Jeg er selv 185 og kunne nok klemme mig ned i den lidt mindre model Llama, men med oppakning er pladsen i en Mule fornuftig til en person over 180 cm. Mule’en er dog formgivet til personen, der padler, og om man så vil have passager eller oppakning med, må det lægges tilrette i stævnen.

Ikke blot er kvaliteten og materialer i orden, men der er også flere steder på båden, hvor du kan spænde oppakning fast. Både på siderne og i bunden sidder D-loops til rygsæk osv.

Til padleren er der et oppusteligt sæde og ryglæn. Det kan indstilles og tilpasses din længde og drøjde. Pladsen er nærmest nøglehulsformet, så man klemmer sig fast og føler mere, at man tager båden på, end at man sætter sig i den. Men det er faktisk også en af pointerne: Båden er nemlig meget livlig, så du bruger hele din krop, særligt knæene, til at manøvrere rundt med.

Rygsækken ned mellem benene i tørvejr under cruiserdækket og afsted. Der skal meget skumsprøjt til, før der er gennemtrængning, og ved al normal sejlads kommer du tørskoet frem.

Kræver lidt øvelse

En af de helt store forcer er selvfølgelig bådens lave vægt, men også pumpesystemet er ganske intelligent. Du får en nylonpose med, der er åben i den ene ende og har ventilstuds i den anden. Den monterer du på ventilen, fylder posen med luft, lukker og presser sammen. Det kræver lidt øvelse, men efter et par forsøg kan du på 4-5 minutter pumpe båden op – simpelt og effektivt.

Materialerne er 210-denier High Count Nylon, mens bunden er den meget slidstærke 840-denier Nylon. Lynlåsene er kraftige, og der er gode brede svejsninger på samlinger og diverse montagesteder til spraydækket. Du skal selvfølgelig passe på skarpe sten og pæle i vandet, men det gælder, uanset hvilken båd du sejler i. Hvis uheldet skulle være ud, følger der i øvrigt et ganske fint reparationssæt med i købet.

En Alpacka fylder meget lidt, og med båden i bagagerummet, bliver en tur til strand og vand hurtigt meget sjovere. Pladsen er lidt trang, men humøret er i top.

Paddel eller pagaj

Retningsstabiliteten er så som så, og båden er ret lystig i bølgerne. Også vinden tager godt fat i den, når man er ude på åbent vand. Men det er prisen for at have en god manøvredygtighed og en meget lav vægt.

Samlet set er det altså en grumme god idé at tage en to-tre træningsture med båd og oppakning, inden du tager den med på en tur over en fjeldsø med din riffel ombord. Her gælder det også om at finde en paddel eller pagaj, du kan have med, og som passer til båden. Vi prøvede begge dele og vil anbefale en pagaj, hvilket giver den bedste styring. Specielt hvis I er to afsted og skal fragte hinanden over vand, er det en klar fordel med en pagaj.

Overordnet set er en Alpacka et dyrt stykke ekstraudstyr, men der er faktisk mange steder, ud over jagt, hvor båden kan bruges, og du udvider virkelig din muligheder for at passere floder og søer på jagtturen. Desuden er båden effektiv at puste op, eminent til fragt, og for fa´en den er sjov at sejle med.

Priserne starter ved 10.500 skr. for en Alpacka Mule, og der en del forskelligt ekstraudstyr, du kan tilkøbe. Se mere på avanzakayak.se, som har et stort udvalg af packrafts, og som sælger til Danmark.

PLUS:

  • Letvægt: Det er ret utroligt, hvor meget båd der er presset ned i den 3 kg tunge Mule, og du kan derfor planlægge helt nye ruter for din jagttur – vandpassager er ikke længere noget problem.
  • Kvalitet: Alpacka har nu produceret både i snart 20 år, og materialer, syninger, limninger, ventiler osv. er opgraderet flere gange. Børnesygdommene er altså væk, og kvaliteten meget høj, og båden er overraskende solid.
  • Alsidighed: Båden er lavet til letvægtsfragt langt fra civilisationen, men den er rigtig fin at have med på ferie og kan også snildt bruges til de danske åer eller let rafting.

MINUS:

  • Prisen: Den er faktisk ikke mange svagheder ved båden, men den er dyr, og vi er oppe i samme pris som en riffel. Gå eventuelt flere sammen om at købe den, eller find alternative måder at bruge båden på.
Ud med luften, og rul båden sammen. I rygsækken med det hele og hjemad. Så bliver det ikke mere kompakt!