Artiklen er sponseret af

På bare tre år er det unge tøjfirma vokset i mere end 10 lande. Jagt og outdoor beklædningsfirmaet VikinX har trods de få år mere end 30 års erfaring i dansk og international beklædning.

Fra sportstøj til jagt og outdoor beklædning

Grundlægger Max Lidegaard startede i 1992 tøjfirmaet Time Out, der udviklede og producerede tøj til nogle af verdens største sportsbrands. Med det byggede han et netværk, der kan levere kvalitetsbeklædning fra hele verden til hele verden, og i efteråret 2018 flyttede den 61-årige veteran fokus over i jagt- og outdoor beklædning.

”Jeg var med på min første jagt som 4-årig, og jagt, fiskeri og naturen i det hele taget har altid været en vigtig del af mit liv, så da jeg besluttede at stoppe med at producere sportstøj for knap 3 år siden og skulle finde et andet forretningsgrundlag, var det logisk at flytte forretningen over i noget, som jeg stadig selv brænder for,” fortæller Max Lidegaard om skiftet fra sportstøj til jagt og outdoor beklædning. Og siden skiftet er det gået hurtigt for det nye firma.

vikinx
Foto: Max Lidegaard er grundlægger og adm. direktør hos VikinX.

Hele team VikinX er passionerede jægere og lystfiskere

VikinX leverer allerede i dag til distributører i 11 lande og forventer, at antallet bliver markant højere, når alting åbner igen efter Corona. VikinX har reelt 5 ejere, men Max Lidegaard er i øjeblikket den eneste fuldtidsansatte fra ejerkredsen, hvilket ikke mindst skyldes hans store kendskab til tøjbranchen. Ud over Max er der tre ansatte i lokalerne i Herning. Som Max Lidegaard kraftigt påpeger, er æren ikke kun hans men i stor grad også den lille og tætte medarbejderstab samt medejerne, som hver især alle bidrager med alle de ting, som Max ikke selv er god til. Vores detailsælger og mine medejere er alle jægere og lystfiskere på nær en enkelt, som så til gengæld er ivrig vandrer.

”Konceptet har været at bruge mit internationale netværk og erfaring til at producere ordentlig kvalitet til rimelige priser. Nu til dags sker megen produktion jo i Kina, og der har jeg rigtig gode forbindelser og godt styr på, hvad der skal til for at få det bedste ud af de kinesiske leverandører,” fortæller Max Lidegaard. I perioder har han været i Kina op til 10 gange om året og således lært fabrikkerne at kende indgående. Det betyder, at Max styrer produktionen af tøj til VikinX helt ned til den enkelte syning.

Kåret som ”Bedste nye brand”

En anden glæde for den rutinerede tøjfabrikant har været at været at finde en stil og et navn til den nye serie jagt og fritidstøj. Her faldt valget på VikinX.

”Jeg synes, det er specielt. Det siger noget om Danmark og Norden, og så signalerer det også noget om den robuste tilgang, vi har til vores produkter. De skal være rimelige i prisen, kunne klare arbejdet i terrænet og det nordeuropæiske vejr” fortæller Max Lidegaard. Han oplever allerede nu, at indkøbere verden over har nemt ved at genkende VikinX som et dansk brand.

”Når effekterne af Corona-pandemien fortager sig i løbet af 2021 forventer jeg, at vi vil ekspandere markant rundt omkring i verden, og at vi ret hurtigt vil komme til at markedsføre VikinX i over 20 lande.

Et af de første skridt på vejen mod større international anerkendelse kom for nyligt, hvor VikinX blev kåret som ”Bedste nye brand” på den internationale IWA messe i Nürnberg i Tyskland stemt ind af kendere fra mere end 80 lande.

Se kollektioner fra VikinX lige her.

Mere om VinikX: