Foto: NürnbergMesse og producenter

Det hele startede tilbage i 1974, hvor man besluttede at lave en udstilling i foyeren på det konferencecenter, hvor henholdsvis sammenslutningen af våbenproducenter og sammenslutningen af våbenforhandlere holdt deres årlige konference.

Tanken var i grove træk bare at skabe lidt underholdning i pauserne for konferencens deltagere ved at fremvise forskellige branchenyheder. Trods det beskedne udgangspunkt voksede IWA sig til en størrelse, som på alle punkter er alt andet end beskedent: I år, 45 år efter sit udgangspunkt i konferencecentrets foyer, bredte IWA sig over intet mindre end 11 messehaller, som tilsammen udgjorde et areal på hele 100.000 kvadratmeter. Det er således ikke bare tomme ord, når IWA kalder sig selv for ”The World Leading Gunfair”.

IWA-messen

En lukket fest

IWA er en fagmesse. Det betyder, at kun folk fra branchen kan opnå en indgangsbillet. Det er naturligvis lidt ærgerligt for den almindelige jæger med interesse for branchens grejnyheder. Men netop den begrænsede adgang er med til at gøre IWA-messen til, hvad den er.

Ifølge IWA’s egen publikumsanalyse er ikke mindre end 90% af de besøgende såkaldte ”beslutningstagere fra branchen”. Det kan være, at de er indkøbere, jagt- og våbenjournalister eller ejere af jagtbutikker, hvilket i sagens natur gør udstillingen til branchens mest direkte kommunikationsvej mellem producenter og forhandlere.

Netop af den grund gør de 1558 udstillere deres yderste for at opnår de i år 47 000 besøgenes opmærksomhed og gunst, og det er dét, sammen med størrelsen, som gør IWA til en messe i særklasse. IWA er ganske enkelt bare stedet, hvor nyheder bliver præsenteret, og det gøres grundigt og professionelt, da man ved, at 90% af tilhørerne vil kunne bidrage direkte til et øget salg.

Jagt, politi og forsvar

Selvom IWA set udefra er en relativ anonym messe, ikke mindst i kraft af sin beliggenhed i provinsbyen Nürnberg, så er det virkelig en messe i verdensklasse: Udstillerne kommer fra 60 forskellige lande, mens de besøgende kan fremvise hele 130 forskellige pas.

På den måde er den ellers lille Nürnberg virkelig kommet på det internationale landkort i branchen, og i de dage messen strækker sig over, stiger ’indbyggerantallet’ i byen med over 10%, hvilket i sagens natur også gør arrangementet vigtigt for ikke mindst hoteller og restauranter i byen.

IWA handler dog ikke kun om jagt og jagtudstyr. Der bliver også udstillet og fremvist udstyr til ”Personlig beskyttelse”. På den måde er der også repræsentanter fra politi og militære enheder til stede under messen. Man kan godt argumentere for, at de to segmenter ikke nødvendigvis klæder hinanden særligt godt, i hvert fald set med jagtlige øjne. Men man må ikke desto mindre erkende, at de to brancher på mange punkter er flettet godt og grundigt sammen, og at partnerskabet omkring IWA-messen, set ud fra en logisk betragtning, egentlig er ganske fornuftigt.

Innovation og tradition

Netop fordi hele branchen er samlet, og de konkurrerende producenter bogstaveligt talt står side og side, har IWA i det seneste årti udviklet sig til en regulær arena, hvor de førende producenter kappes om at overgå hinanden i innovation og nytænkning.

Mærker som Zeiss, Sauer, Merkel og Blaser har i de seneste i særdeleshed brugt IWA som platform for en række banebrydende produkter, hvor teknologien bag har været hidtil uset. På den måde er IWA ikke bare et udstillingsvindue, men på mange måder også en slags trendsætter for branchen, da de årlige messer altid giver et klart signal om, i hvilken retning branchen bevæger sig.

I de senere år har det i høj grad handlet om de lange skud. Tilløbsstykkerne på messen har i høj grad været nye optiske vidundere, som virkelig skubbede grænserne for, hvad man kan betragte som teknisk muligt. Mange af disse produkter var efterhånden blevet SÅ hightech, at man egentlig var begyndt at tabe store dele af jagtens udøvere, da man for længst havde bevæget sig langt ud over, hvad der var/er relevant til jagt.

Man har næsten kunne tale om et ’rumkapløb’ mellem de førende producenter af optik.

Måske var det en vis mæthed af det rumkapløb, som gjorde, at interessen for langdistanceskydningen pludselig begyndte at aftage igen, nogenlunde lige så pludselig, som den var kommet.

Tendenser i tiden

I 2018 er det skydningen til løbende vildt, som synes at være i fokus. Efter at skydebiografer er begyndt at dukke op som paddehatte rundt omkring i Europa, er det også en disciplin, som flere og flere tager op. Mange gør det endda alene for skydningens skyld og træner flere gange om ugen, uden at have planer om en drivjagt i nær fremtid. De gør det simpelthen, fordi skydetræningen er sjov og udfordrende.

På mange måde kan man sige, at skydebiograferne har gjort, at riffelskydningen til løbende vildt er begyndt at udvikle sig, som lerdueskydningen gjorde det for årtier siden, så ’sportsskytter’, som skyder for træningens skyld, langsomt begynder at fjerne sig fra jagtskytterne. Om få år vil skydebiograferne formentlig begynde at skelne mellem sportsskydning og jagtskydning, helt som vi kender det fra lerduebanerne.

Den tendens i tiden har udstyrsproducenterne naturligvis opsnappet for længe siden, så flere af dem var klar med produkter til skydning i bevægelse på dette års IWA-messe: Vi ser det bl.a. hos Merkel med deres nye ’Omega-grip’-skæfte til deres Helix-rifler, som både giver mere præcise skud og samtidig gør det muligt at repetere hurtigt.

Blaser er derudover kommet med deres RD17-rødpunktsigte, Aimpoint har lavet en Limited Edition af deres H-2, Blaser har videreudviklet konceptet med Inline-lyddæmper, som giver langt bedre balance i riflen ved skydning til løbende vildt, og endelig har Swarovski sat nye højder for, hvad man kan forvente af en drivjagtkikkert med deres nye Z8i 0,75-6×20.

Swarovski Z8i 0,75-6×20

Der er næppe nogen tvivl om, at rødpunktsigterne har fået sat sig godt og grundigt på optikmarkedet til hurtige skud, hvilket i sagens natur primært kommer til udtryk under drivjagterne. Nu kommer Swarovski så med et markant modsvar: Ved afgivelse af hurtige skud er størrelsen på synsfeltet altafgørende, og her har den nye Z8i bragt sig i særklasse.

Et rødpunktsigte kan ikke forstørre, men det kan Z8i, og Swarovski formår således at skabe det bredeste synsfelt på markedet med deres ’Viewplus’-koncept, som lidt forenklet er en indbygget hvidvinkel optik, hvilket giver et synsfelt på hele 52 meter på 100 meter. Prisen ligger endnu ikke fastsat, men den lander formentligt på omkring 20.000 kr., når den rammer det danske marked engang i løbet af sommeren. Du kan se mere på swarovskioptik.com/hunting.

Merkel K 120 Damaszener

Merkel K 120 Damaszener

Merkels fabrik ligger i den tyske by Suhl, som allerede i middelalderen blev kaldt ”Det tyske Damascus”, fordi byen rummede næsten lige så mange dygtige og aktive våbensmede, som den legendariske syriske by Damaskus gjorde.

I anledning af Merkels 120 års-jubilæum har man valgt at lave en særudgave af firmaets klassiske K120 kipplauf-riffel og give den tilnavnet ’Damaszener’ (Damascus) for at hylde historien. Der bliver kun produceret 120 stk. af Merkel K 120 Damaszener. Om nogle af disse vil nå at komme til Danmark, er endnu uvist. Riflen er en fin lille letvægter på bare 3,1 kg, og den har en længde på 97 cm. Prisen er endnu ikke fastlagt.

Blaser RD17

Blaser RD17

Der er ingen tvivl om, at Aimpont har sat sig tungt og godt på markedet for rødpunktsigter, og meget ofte ser man kombinationen af en Blaser-riffel og et Aimpoint-sigte på drivjagterne. Derfor er det nok heller ikke nogen overraskelse, at Blaser ville komme med et rødpunktsigte, nu hvor de også har kastet sig ud i produktionen af optik. RD14 er et holistisk sigte, og det ligger i type tæt på Aimpoint H-2, men dog nok med et lidt mere organisk design. Prisen kommer nok til at ligge på omkring 6.500 kr., og du kan læse mere om sigtet på blaser.de/en/products/blaser-optics/blaser-optics-rd-17/

Swarovski EL O-Range 8×42 W B

Swarovski EL O-Range 8x42 W B

Orange må siges at være årets modefarve blandt producenterne af jagtudstyr: Både Aimpoint og Swarovski har i år lanceret allerede kendte optiker, som er blevet belagt med en orange legering. Det er nu heller ikke helt dumt, for har man givet over 20.000 kr. for sin håndkikkert, vil man helst ikke have, at den bliver væk. Det gør Swarovski O-Range bestemt heller ikke. Prisen vil ligge omkring 23.000 kr., og du kan se mere om kikkerten på swarovskioptik.com/hunting.

Beretta SL3

Beretta SL3

Beretta er tilbage på banen med en haglbøsse i den absolutte luksusklasse med deres nye SL3. SL3-geværet er en over/under-haglbøsse med sidelåse, bygget i hånden af Berettas bedste bøssemagere. Bøssen er bygget efter alle de klassiske dyder, men med moderne og meget elegante linjer.

Der er mange gode og fine detaljer på SL3. En af disse er den forbedrede lås, som låser løbene urokkeligt til baskylen. Under udviklingen testede man konstruktionen ved at affyre ikke mindre end 11.500 magnumpatroner gennem samme våben, uden at der opstod løshed i våbnet. SL3’eren vil koste mellem 169.000 kr. og 210.000 kr., afhængig af grade. Se beretta.com.

Stalon RC-lyddæmper

 

Stalon RC-lyddæmper

 

Stalon er kendt for sine lyddæmpere i høj kvalitet til jagt- og sportsvåben. Nu har de også kastet sig over lyddæmpere til de letteste kalibre som 17. og 22., hvilket navnet RC (Rimfire Core) også antyder. Der findes mange typer lyddæmpere til de lette kalibre, men kun ganske få i god kvalitet, da det sikkert ikke er et specielt lukrativt marked. Men det har Stalon nu valgt at lave om på. Til en pris på bare 799 kr. kan de fleste være med, og så får man endda Stalons kendte kvalitet. Se mere på stalon.nu.

Tikka T1 MTR

Tikka T1 MTR

Kaliber 22. og 17. er ofte noget, man forbinder med enten ret billige eller ret forældede våben, primært tiltænkt sportsskydning. Nu har Tikka dog ændret på det ved at producere T1, som ganske vist bliver produceret i rimfire-kalibre, men som samtidig har alle de features, man finder hos en moderne jagtriffel og sikkert vil genkende fra Tikkas T2-modeller. Prisen er 5.999 kr., og du kan læse mere om riflen på tikka.fi.

Härkila AXIS MSP camouflage

Härkila AXIS MSP camouflage

Härkila har sat sig et ret ambitiøst mål: De ville skabe den bedste camouflage på markedet, og det er lidt af en opgave. At lave camouflage handler ikke om at duplikere naturen, det handler om at bryde kontraster, silhuetter og form.

At komme ind på den særdeles komplekse udviklingsproces, som Härkila har været igennem, vil være for omfattende, men resultatet er blevet ’AXIS MSP’, som flere tests efterfølgende har vist, overgår alt andet på markedet. Härkila har lanceret AXIS MSP i form af serien ’Lynx’, som dækker over alt fra skalbeklædning til fleece og t-shirts. Jakken koster 3.999 kr., og du kan se hele serien på harkila.com.

Sauer S 100

Sauer S 100

Da Sauer kom på gaden med deres Model 100, som både bød på tysk kvalitet og en særdeles fornuftig prissætning, blev det hurtig en succes. Nu er Sauer gået skridtet videre og præsenterer S 100-riflen i fem nye modeller, nemlig Pantera, Fieldshoot, Ceratech, Atacama og Cherokee.

Alle modellerne er teknisk set de samme som S 100, men med hver sin unikke og specialiserede udformning. Blot nogle enkelte eksempler: ’Fieldshoot’ er udført med ergonomisk skæfte i træ, ’Pantera’ har et ergonomisk skæfte i kunststof, og ’Cherokee’ og ’Atacama’ er udført i fuld camouflage. Priserne vil ligge på 10.995 kr. til 13.995 kr. Se mere på jaguargruppen.com.

Viper Flex Styx

Viper Flex Styx

Danske Viper Flex, som meget hurtigt har fået sat sig godt og grundigt på det europæiske marked for innovative skydestokke, er igen på banen med et par nye og gennemtænkte produkter, nemlig ’Styx Elite’ og ’Styx Journey’.

Konceptet er det samme som hidtil med en firbenet skydestok, som støtter både kolbe og forskæfte, men dog med en række forbedringer: Styx kan åbnes og placeret med kun én hånd, benene kan justeres enkeltvis og således bedre finde støtte i ujævne områder. Endelig er skydestokken udført med gummimonteringer, som gør den lydløs. Styx Elite er ’grundmodellen’, mens Styx Journey er udformet, så den kan pakkes ned i en kuffert. Viper Flex Styx koster 1.649 kr., og Journey-udgaven koster 2.399 kr. Se mere på viper-flex.com.

 

Læs mere

IWA jagtmesse 2019 $

Nyheder fra IWA-messen