Mennesker styres ofte af indgroede fordomme. Det gælder ikke mindst jægere. Jeg løber ofte ind i denne: ”En SUV er ikke en rigtig fire-hjulstrækker, men en damefrisør-jeep. Ikke noget for rigtige jægere”

Jeg må naturligvis erklære mig enig, hvis ”rigtige jægere” er dem, som på mere eller mindre daglig basis tilbringer deres liv på stejle skovveje i knædybt pløre, hvor de skal transportere tonsvis af foder, hunde og døde dyr. Jeg kender nogle stykker af den slags jægere (de fleste af dem i Afrika), og de er ganske rigtigt bedst tjent med en fuldblods firhjulstrækker med ekstra store hjul, mudderdæk og snorkel. I ved – den slags som US Marines anvender på deres missioner i verdens mindst fremkommelige områder. En stubmark på Midtfyn er IKKE et sådant område.

Subaru Forester 2.0 DXS

Alle os andre 99,9 % af danske jægere bruger vore biler langt mere på landevejen end i skoven. Vi skal frem og tilbage på jobbet – og på jagterne – men har ikke desto mindre brug for nogle helt andre terrænegenskaber end en almindelig familiebil tilbyder. Jagt er en aktiv passion, som helst skal omfatte huller i skovvejene, mudder og sne i et vist omfang. Set i det lys er en moderne SUV et glimrende alternativ til kæmpe firehjulstrækkere, som ikke er særligt praktiske eller behagelige på landevejen og i byerne.

Subaru

Stort set alle bilproducenter har SUV’er i deres program. Subaru har stort set ikke andet – alle deres biler er udrustet med permanent firehjulstræk – og sådan har det været i årtier!

I mange år har den japanske producent levet en skyggetilværelse på det danske marked, men den tid er slut. I de senere år er salget af Subaruer i Danmark eksploderet og der er intet der tyder på, at udviklingen er på vej til at stoppe. Ifølge distributøren er netop jægerne iblandt de største aftagere og det er der mange gode grunde til.

Man behøver ikke at kigge længere end til Sverige for at finde årsagen til Subarus popularitet. I mange år i træk har mærket været absolut topscorer i uafhængige målinger af kundetilfredshed blandt bilkøbere og det er det mærke, som får færrest anmærkninger i de svenske bilsynshaller. Dertil kommer utallige stortests i svenske bilmagasiner, som Subaru har vundet i sine respektive klasser.

Men det er efter min opfattelse ikke i statistik og motor-magasiner, at man finder den bedste information. Det gør man i samtale med almindelige mennesker, som har oplevet tingene på egen krop. I Sverige får man svært ved at finde en jæger, som har noget dårligt at sige om Subaru, som har et solidt ry for gode terrænegenskaber, høj kørekomfort og ekstrem driftsikkerhed. Subaru har da også af selvsamme årsager klaret sig glimrende i rally-sporten i vore nordiske nabolande, hvilket virkelig har betydning på de markeder.

Forester 2.0 DXS

Foresteren, der i sin nuværende form kom i 2012 og fik et facelift i 2014, er Subarus største model. 2.0 DXS udgaven rummer en boxer diesel motor, som yder 147 hestekræfter. For en bil i den størrrelse kan det lyde af lidt, men et stærkt drejningsmoment gør enhver tvivl om bilens styrke i skoven til skamme.

Instrumentbræt og udsyn bag rattet i Subaru Forester 2.0 DSX
Man føler sig lidt som en helikopterpilot første gang man sætter sig bag det veludrustede instrumentbræt

Det permanente firehjulstræk og en markfrihøjde på 22 cm sladrer om terrænegenskaberne. Man kan byde den ganske uskyldigt udseende bil langt større udfordinger i terræn end langt de fleste bilejere nogensinde kunne drømme om at udsætte deres kæreste eje for….

Vi lånte en 2.0 DXS på en jagtrejse til det sydlige Polen i oktober. Det var en tur på sammenlagt små 3.000 km og repræsenterer i vore øjne en realistisk simulation af en gennemsnitsjægers behov: Masser af landevej og en hel del kørsel på dårlige skovveje.

Hvis vi starter med landevejsoplevelsen, så matcher Foresteren kørselskomforten i stort set en hvilken som helst europæisk stationcar i den dyre ende af skalaen. Den har den perfekte højde at komme ind og ud af og man sidder dejlig højt i førersædet, med deraf følgende overblik. Bilen går ganske stille – også ved hastigheder i omegnen af 150 kmt. Forbruget ved blandet kørsel opgives til 16,4 km pr. liter. Det stemte fint overens med vores oplevelse af bilen i Skandinavien, men tysk motorvejskørsel ved langt større hastigheder naturligvis koster mere diesel. Sammenfattet er dette en yderst behagelig bil til al den daglige landevejskørsel.

I de polske skove – og efterfølgende på svenske markveje – levede bilen op til sit rally-ry. Subaru har styr på det der med permanent firehjulstræk og det intelligente elektroniske styresystem gør virkelig sit job i forhold til at sikre et kompromisløst greb i underlaget. Man føler sig lidt som en helikopterpilot, når man første gang sætter sig bag instrumentbrættet, men efter ganske kort tid indser man, at det er en god ting, at bilen ”tænker selv”. Den gør et langt bedre job, end jeg selv ville være i stand til og selv ved off-road kørsel i den kaliber, man byder en bil som denne, er automatgearkassen en fordel.

Stort bagagerum i Subaru Forester 2.0
Det rummelige bagerum har god plads til både udstyr og proviant til jagtturen

Som jæger bemærker man det store bagagerum (mere end halvanden kubikmeter med nedfældet bagsæde) og bilens styrke når der skal trækkes en tung trailer. Godt 2 ton må der sættes på krogen – det er ganske mange døde dyr!

Konklusion

Det kan godt være, at en Subaru Forester rent udseendemæssigt ikke sender de samme macho signaler til omverdenen som f.eks. en Hummer, men til gengæld løser den langt de fleste jægeres samlede transportbehov betydeligt bedre. Jeg kan godt forstå, at danske jægere viser øget interesse for disse driftsikre og komfortable biler – jeg har sandt at sige svært ved at forestille mig en mere praktisk løsning i forhold til mine egne behov.

I den testede version koster Foresteren 489.900. I forhold til (endnu) dyrere mærker såsom Mercedes, Volkswagen og Porsche får man langt mere bil for pengene – ikke mindst, hvis man er jæger med hang til lidt mudder under sålerne…..

Se mere her.

LÆS OGSÅ

Dobbelt TEST: Subaru Forester 2.0i Eboxer og Subaru XV 2.0i Eboxer