ABONNER OG FÅ MERE ADGANG TILMELD NYHEDSBREV

Grejhajerne tester Sportsman XP 1000 EPS

AF GREJ-HAJERNE - PALLE WÜRTZ OG PETER BERTHELSEN I SAMARBEJDE MED MITJAGTBLAD.DK

Hvad skal du gøre, som uerfaren ATV køre, for at tøjle denne maskine?

– Du skal rejse til Texas i USA, finde en rodeotyr der er på anabolske stereoider.

Forestil dig så at en hveps stikker den på dens allerfarligste sted – mens du sidder på ryggen af den.

 

Sådan føles XP1000 EPS. Sæt så in mente, at vi ikke er helt uerfarne på maskiner af denne type.


Vi prøvede kræfter med stigninger, som normalt kan sende en rumfærge i kredsløb. Det var ikke maskinens evner der gav op – det var de mikroskopiske mængder af vestjysk fornuft der konstaterede at ”jo, der kunne den også komme op”.

På toppen af bakken, kørte vi da også igennem et bånd af rød minestrimmel, der fortalte at ”her bør du ikke køre”.
Nuvel, med 4×4 knappen slået fra, så der kun er kraft på bagbenene, så er det lidt som at kaste en tvehovedet økse med øksehovedet forrest – det strider mod naturloven!

Et lille uforudset ryk i gashåndtaget, og røven vrikker som en fuld kvinde i høje hæle. Eller som halen på en ruhåret der logrer af begejstring. Er alle med?
Det her er for den ægte cowboy der vil frem over stepperne og først over stregen.


Denne udgave har lidt ekstra godter med. Den kommer med praktisk gevær kuffet/ etui, som trods ihærdige forsøg ikke ville flække eller ryge af. Amerikansk kvalitet i ”hill-billy” stil. Du får stort aflukket, og muddertæt, bagageboks bagpå – og skulle I være 2 på turen, så finder I jer godt til rette på denne sportsman.

Ligesom med Ranger modellen, sidder alt hvor det skal – igen et bevis på at Trumps korps af fanatiske fans, gør det ”great again”.

4×4 opsætningen sætter kløerne i underlaget som en forskrækket kat – hårdt og brutalt. Det kan vi lide!

Husk korrekt sikkerheds grej selvom vi med hånden på hjertet, siger at dette en maskine du kan stole på, og tage med overalt. Du giver op, før den gør. Vi anbefaler at du tager et køreteknisk kursus, så du kommer sikkert frem og tilbage. Vi vil dog gerne kritisere Polaris for én ting!

At vi havde for lidt tid!


De Tekniske Facts

  • Motor: 2 benet 4 takt SOHC på 994 ccm3 m/88 HK (vores havde 100) og kardantræk
  • Gear: Automatisk PVT 2WD/AWD
  • Bremser: Hydrauliske med skiver i hvert hjørne
  • Mål: L/B/H 2114/ 1209 /1289 mm
  • Frihøjde: 28 cm
  • Vægt: 374 kg (uden ekstraudstyr)
  • Nyttelast: ca. 30 kg – i bagageboksene
  • Pris: 92.500 +moms (kan indregistreres)

 

Polaris- Made in USA! Historien – Kort fortalt

I 1945 i Lille Roseau, Minnesota åbnede Edgar Hetteen, hans yngre bror Allan og hans ven David Johnson et serviceværksted for landbrugsmaskiner. På grund af deres ekspertise, fik de hurtigt mange loyale kunder, men det var deres eksperimenter med snescootere, der i 1955 gav den lille trio en plads i historiebøgerne. De ønskede en bedre måde at komme frem i dyb sne på, når de var på jagt, det førte til udviklingen af en snescooter. Da de første snescootere var færdig udviklet, ville de demonstrere maskinernes evner, derfor begav de sig på en knap 2000 km. rejse over Alaskas vildmark. De trak 400 kg. proviant og udstyr gennem vildnisset i ned til -40 grader.

Deres beslutsomhed gav pote. Maskinerne blev så populære at Polaris begyndte udelukkende at producere snecootere. Siden blev All-Terrain Vehicles (ATV’er) føjet til produktporteføljen. I 1984 var Polaris vokset til at være en global markedsleder på området for PowerSport.


Nyhed Polaris General er kommet til DK!

Polaris General forener de bedste egenskaber fra Polaris kendte modeller, RZR og Ranger:

RZR= Hurtige maskiner med fantastisk affjedring og stor frihøjde, designet til hurtig off-road kørsel.
Ranger= Praktiske og komfortable maskiner med stort lad og trækkraft designet til praktisk off-roadkørsel.

Med øje for det lækre og topmoderne design, kombinerer Generel på sublim vis smidig off-road kørsel med arbejdsom trækkraft, lad og stor komfort.

General er hurtige maskiner. Maskinerne stor sædekomfort og en fantastisk affjedring samt stor frihøjde. General har tipbart lad som kan laste 300 kg en trækkraft på 750 kg.  General har 1000 cc og yder 100 HK, det er den stærkeste maskine i sin klasse.

Læs mere

Nyheder