Jagt er heldigvis en glæde og interesse for både unge og gamle i Danmark, men kigger man efter, er der stadig lidt mere gråt guld i jagtkonsortierne end mange andre steder i samfundet. Det er uden tvivl med til at skabe et jægerkorps med erfaring, rutine og kultur, men der skal jo også nyt blod til. Heldigvis er der mange unge på vej ind i jagtens fantastiske univers. En af dem er 28-årige Nicolai Emil Schulin-Howaldt, der er så heldig at kunne beskæftige sig med jagt både i fritiden og på arbejde. Den unge chef for E-handel divisionen hos Danmarks største producent af jagtbeklædning, Outfit International, bruger arbejdsdagen på at styre den voksende nethandel i jagtbeklædning og udstyr.

Nicolai Emil Schulin-Howaldt. Ivrig jæger og leder af E-handlen hos Outfit International syd, der har hovedkvarter syd for København. Foto: Outfit International og private.

Jagten begyndte tidligt for den unge Nicolai Emil. Hans første ture på jagt var allerede som 3-4 årig, hvor den unge jagtentusiast kom med far eller morfar ude i terrænet.

”Jagt har altid været en naturlig del af mit liv. Min far gik på jagt, og familien var ofte sammen om jagtglæden på revirer rundt omkring på Sjælland. Jeg husker også at være med min morfar på andetræk som helt lille dreng og konkurrere med hunden om, hvem der hurtigst kunne finde anden. Jeg mener faktisk, at det lykkedes mig at snyde hunden for en and flere gange. Det var jeg meget stolt af,” smiler Nicolai Emil.

Han ventede ikke længe med at få jagttegn, da muligheden bød sig.

Altid på udkik efter nye jagtmuligheder

”Faktisk tog jeg allerede jagttegnet som 15-årig, så jeg var klar til jagt, da jeg fyldte 16. Jeg var så heldig, at min familie fortsat var meget jagtglad, og jeg fik mulighed for at komme på hagljagt flere steder, både efter fasaner og ænder,” fortæller Nicolai Emil.

Nicolai Emil er glad for alle typer jagt. Fra en hyggelig eftermiddag på gåsejagt over en spændende pürsch til en enkelt due, der blev tiltrukket af lokkerne.

Som 18-årig kom riffeltegnet til. Umiddelbart efter var han så heldig at blive inviteret på elgjagt i Norge. Dermed var han fuldbefaren jæger, og han glædede sig over hele paletten af jagtmuligheder.

”Jeg synes, at de forskellige typer jagt alle giver noget særligt. En dag med fasanjagt kan være fantastisk, men det kan en morgen på bukkejagt også. Det kan være en lige så stor glæde at nedlægge en enkelt and på en smuk morgen som at jage kronvildt i Skotlands fantastiske landskaber,” fortæller Nicolai Emil Schulin-Howaldt.

En gemse er faldet for Nicolai Emils kugle. Den unge jæger har været på en række jagtrejser over hele verden. Ofte sammen men sin bror og gode venner. Den fantastiske natur og det lokale vildt er en oplevelse hver gang.

Samtidig med det nye liv som jæger begyndte Nicolai at læse erhvervsøkonomi på CBS (Copenhagen Business School). Det var et par spændende år, men han måtte erkende, at en erhvervskarriere med fokus på økonomi ikke var det, der fristede mest.

”Det blev lidt tørt med alle de tal. Jeg ville hellere have med salg og markedsføring at gøre. Det blev der mulighed for i reklamebureauet, Monocular, der har specialiseret sig i reklame i jagtbranchen. Jeg var der et stykke tid og lærte en masse,” fortæller den unge jæger.

Allerede som 18-årig tog Nicolai Emil riffeltegn, og turen gik straks ud i naturen. Her er en fin sommerbuk faldet efter en dejlig morgen i terrænet.

Imens fortsatte jagten. Nicolai Emil brugte mange dage og weekender i revirerne og fik mange gode oplevelser med hjem. En af dem gjorde et særligt indtryk.

Rundt om bukken i tre år

”Jeg var så heldig at blive tilbudt at nedlægge en buk hos min svigerfar. Det blev en stor oplevelse. Første år fandt jeg bukken, pürschede til den – og skød forbi. Derefter kom jeg ikke i nærheden af den resten af sæsonen. Næste år i maj gik jagten løs efter samme buk. Jeg fulgte den i mange dage og var tæt på flere gange. Hver gang det lykkede at komme tæt på bukken, flyttede den sig lige inden, jeg skulle skyde, eller også stod den forkert. Hele sæsonen dansede vi omkring hinanden, uden at jeg kom til skud. Til sidst var det næsten, som om vi kendte hinanden. Tredje år vendte jeg tilbage efter ”min gamle ven” igen.

Igen og igen var det lige ved og næsten med den gamle buk hos Nicolai Emils svigerfar, men hver gang endte den med at stå forkert eller med at flytte sig i sidste øjeblik. Til sidst vidste den unge jæger præcist, hvor og hvornår den bevægede sig, men den blev ved at slippe væk.

Han var en meget kraftig gaffelbuk og gik i de samme områder, hvor vi havde kæmpet de to tidligere år. En aften stillede jeg mig an og ventede ved en remise, som jeg vidste han frekventerede. Jeg forventede, at han ville komme rundt om hjørnet, men pludselig så jeg nogle små træer og grene bevæge sig inde i remisen. Tydeligvis en buk, der fejede voldsomt. Kort efter kunne jeg se bukken. Det var ham. Han stod inde i remisen, og jeg kunne ikke komme til skud. Det var frustrerende. Men så bevægede bukken sig og begyndte at gå lige ud mod mig. Bukken kom helt ud på marken, før den opdagede, at der var noget galt. Vi stod lige over for hinanden på 7 meters afstand og kiggede hinanden intenst i øjnene. Så skød jeg ham på halsen, og han faldt på stedet. Det var fantastisk. Efter tre år følte jeg næsten, at jeg kendte ham. Hans gevir er et af mine mest værdsatte trofæer. Den slags jagtoplevelser er for livet,” fortæller Nicolai Emil Schulin-Howaldt. Han er ikke i tvivl om, at oplevelsen ikke havde været den samme, hvis han bare var gået ud en morgen og havde mødt en buk, der var faldet for et perfekt skud efter 20 minutter.

Tre år jagede Nicolai Emil Schulin-Howaldt den fantastiske gaffelbuk, før den faldt for et skud på halsen på 7 meters afstand. ”Jeg føldte næsten, at jeg kendte ham, så længe havde vi gået omkring hinanden,” fortæller den unge jæger.

Egen virksomhed

Efter perioden hos reklamebureauet, Monocular, åbnede Nicolai Emil sin egen forretning på nettet med produkter til rejsende. Tasker, punge, computerhylstre og den slags. Det var sjovt, men den unge erhvervsmand syntes ikke, at han var helt klar til at være selvstændig. Da en ven sendte ham et jobopslag fra Outfit International besluttede han sig for at søge. Det blev til en stilling hos Danmarks største producent af jagttøj og tilbehør.

Outfit International er Danmarks største jagtbeklædningsproducent og en af de store i Europa. Hvert år udvikles der nye kollektioner til de forskellige markeder.

”Det er utroligt privilegeret at få lov til at arbejde med nethandel og jagt. Begge områder, som interesserer mig meget. Kombinationen betyder, at jeg ikke bare har god viden om at sælge, men at jeg også har en forståelse for det miljø og den kultur, jeg sælger til,” fortæller Nicolai Emil.

Outfit International er i dag en af Europas absolut største jagttøjsproducenter. Firmaets flagskibe er de to topbrands, Härkila og Sealand. Begge mærker sælges over hele verden og er meget anerkendte – ikke mindst i Europa, hvor Härkila er regionens største brand.

Jagtstøvler for enhver smag. Med jagtrejsemål over hele verden skal der hele tiden nye typer støvler til. Jagten skal kunne fungere i kulde, varme, fugt og vådt terræn. Nicolai Emil tester gerne støvlerne, så han ved, hvad de kan.

”Vi har netforretninger i alle større lande og understøtter de mange forretninger, der forhandler vores produkter. Det kræver en bred og effektiv præsentation af produkterne på nettet,” fortæller den unge nethandelsekspert.

International brands

De to hovedbrands er i dag så internationale, at Outfit International udvikler særlige kollektioner til de enkelte lande.

”Tradition, kultur og terræn er meget forskelligt fra land til land. Tyskerne elsker jagttøj i uld og vil gerne have et centraleuropæisk look. Svenskerne kan lide camo og er meget beviste om sikkerhed og farver i jagttøjet, mens briterne foretrækker en ret klassisk britisk stil med tweed og den slags. Vi udvikler kollektioner til dem alle sammen og markedsfører dem i de relevante lande,” fortæller Nicolai Emil. Hans arbejdsgiver, Outfit International, omsætter i dag for et trecifret millionbeløb om året og udvikler sig hele tiden. Det er spændende, men da Nicolai Emil startede i virksomheden, skulle han lige finde sig på plads i det dynamiske miljø.

Outfit International udvikler kollektioner til alle de større markeder i Europa. Smag og behag er påfaldende forskellig. Mens tyskerne vil have uld, efterspørger svenskerne slidstyrke og briterne tweed.

”I begyndelsen er man selvfølgelig den unge fyr i et arbejdsmiljø, hvor størstedelen er voksne mennesker med stor erfaring i både jagt og forretning. Sådan er det vel i de fleste brancher. Jeg har dog oplevet, at alle mine kollegaer har været utroligt åbne og imødekommende, og at jeg kan lære meget af dem. Derudover har det været sjovt at kunne bidrage med lidt anderledes perspektiver,” fortæller Nicolai Emil om sit møde med jagtbranchen.

Nye kollektioner og udstyr diskuteres kompetent med kollegerne hos Outfit International. Det er vigtigt for den unge E-handelschef at vide, hvad der sker i alle kollektionerne. Han opererer på alle de store markeder i Europa. Det, der er in i Sverige eller Tyskland, kan nemt være helt yt i England.

Jagtglæde

Imens karrieren ruller videre, fortsætter glæden ved jagt også. For en 28-årig er det blevet til en imponerende række jagtrejser verden over.

”Jeg får lige så meget glæde ud af skyde en enkelt due en eftermiddag som en større fasanjagt eller en dramatisk drivjagt, men jeg har da været så heldig at prøve en del jagt i udlandet også. Kronhjort i Skotland, vildsvin i Rumænien og Gemse i New Zealand. Store oplevelser hver gang,” fortæller Nicolai Emil. Han drømmer om at skyde en Ibex i Kirgisistan, næste gang turen går ud i verden, men det bliver nok ikke lige foreløbigt.

Rejserne sker ofte sammen med Nicolai Emils bror og en jagtkammerat, der alle deler glæden ved at opleve anderledes vildt og terræner. Det giver også nogle muligheder for at prøve noget af det tøj, Nicolai Emil sælger i hverdagen. Det er vigtigt, når han skal korrespondere med kunderne.

”Jeg oplever, at mange jægere er vældigt kvalitetsbeviste og meget engagerede. Det er sjældent, at de bare lige køber det første og bedste. Nej, de ved, hvad de vil spørge om, og hvad de kunne tænke sig at vide om produktet. De er meget beviste om, hvad produktet skal kunne, og under hvilke forhold det skal anvendes. Det er jo rationelt nok. Alle ved jo, at sidder du på jagt i regnvejr i dårligt tøj og bliver gennemblødt, så holder du ikke længe,” siger Nicolai Emil.

Heldigvis får Nicolai Emil masser af muligheder for at teste de mange kollektioner fra sin arbejdsgiver. At kende de enkelte produkter er vigtigt, når kunderne skal have den bedst mulige vejledning.

Han har fået stor respekt for sine medjægere i mødet med kunderne, der næsten altid er utroligt engagerede i jagt, vildt og natur. De møder, håber den unge jæger, vil fortsætte en tid endnu.

”Indtil videre trives jeg rigtig godt i Outfit International. Gode kolleger, spændende produkter, glade kunder og selvfølgelig en hverdag ,som handler om den jagt, jeg er så glad for. Det er da svært at finde noget at klage over,” slutter den unge jæger og erhvervsmand.

På udkik efter nye jagtoplevelser. Trods den relativt unge alder er Nicolai Emil efterhånden en rutineret jæger. Jagturene er blandt andet gået til Skotland, Rumænien og New Zealand.

Læs også: Morten Angelo – Trofæet og kunsten

Outfit International A/S

Få adgang til denne artikel samt alt indhold på JVV.dk - inkl. seneste 2 års magasiner - fra 39 kr. per måned . Se alle muligeder her. Log ind og læs artiklen straks: