Foto: Mads D. Jessen og Leica Camera AG

Jeg har i længere tid haft en bjergkikkert liggende: En Leica ER 3.5-14×42 med BDC-kliktårn og et ballistisk sigte, som de introducerede netop med deres ER-serie. I mine øjne en ideel kombination af letvægt, bred zoomrange og diverse analoge hjælpemidler i sigtet til at sætte kuglen i plet på længere afstande. Desværre gik der en rum tid, inden jeg fik bygget en riffel, der kunne matche mine ønsker om bjergjagt, og da jeg endelig kom i gang, eksperimenterede jeg også en del med forskellige typer ammunition og lange skud, så der blev klikket en del på tårnet.

Af en eller årsag begyndte klikkene at komme ud af trit, så der måtte laves et eftersyn, og kikkerten skulle forbi Leica. På firmaets hjemmeside finder du deres Support & Services, hvor blanketten for indlevering til reparation og eftersyn ligger, og hvor du også kan finde en vejledning i, hvordan den skal afsendes. Det er ganske ligetil med de obligatoriske data og info om selve produktet, men husk også at lave en gennemført beskrivelse af problemet med optikken. Du kan lige så godt få givet alle informationer om reparationen videre, så de på fabrikken kan lave eftersynet så nøjagtigt som muligt.

Skal du have repareret en sigtekikker, foregår de indledende manøvrer hjemme hos dig selv. Du skal afmontere kikkerten, men lade montagen blive på. Derudover skal du blot udfylde serviceblanketten.

Den udfyldte blanket vedlægges optikken og mailes til Leica. Da der her er tale om et kikkertsigte, bør du faktisk lade din montage sidde på. Det kan undre nogen, men det skyldes, at de efter reparationen på Leica-fabrikken så vidt muligt vil forsøge at ramme den indskydning, du har lavet. Det matcher sjældent helt, men du burde i hvert fald være på papiret, når du laver din indskydning på ny. Derfor skal du blot skrue kikkerten af riflen og skibe den af sted med montagen siddende på.

Den originale indpakning er bedst til transport.

Den absolut bedste måde at sende på er ved at bruge de kasser, som du i sin tid fik kikkerten leveret i. De er specialfremstillede til netop at skåne optikken mest muligt under transport, så det kan du lige så godt benytte dig af. Det gælder i øvrigt alle producenter, så kasserne skal du ikke smide ud, selvom du synes, at de er uhandy at have liggende. For nogle af de nyere produkter er der også mulighed for at få dem afhentet hjemme hos dig selv. Husk at tage batterierne ud, da de kan give problemer ved fragt med fly. Leica-fabrikken ligger nemlig i Portugal, og det ville være grumme dumt at få pakken retur, fordi batterierne stadig sidder i kikkerten.

Ud over den sædvanlige ’Track and Trace’ vil du, efter de har modtaget pakken på fabrikken, få tilsendt en mail med en liste over de dele, som Leica har modtaget i pakken. Det vil sige, at du som det første får status på alt fra scopecovers over montage til selve produktet. De dele kommer selvklart med retur til dig.

På min serviceblanket noterede jeg, at det var kliktårnet, der skulle justeres. Derfor er det også her, at Leicas tekniker starter sit eftersyn.

Under

Vedligehold af din kikkert

Der er nogle få håndfaste regler, du altid bør følge, når du har med din sigtekikkert at gøre.

For det først må du aldrig tørre linserne af med en klud, du har haft liggende i lommen. Den kan være fyldt med al muligt snavs og sand, og det virker nærmest som finkornet sandpapir, og i løbet af ingen tid får du slebet coatingen af linserne. Faktisk er en Kleenex heller ikke helt godt til linserne, da det også kan slibe en lille smule på overfladen. Er der bare vand på linserne, er det bedst at presse fx en ren bomuldsklud eller en mikrofiberklud på det fugtige område uden at gnide.

Det gælder om ikke at slide på coatingen, så allerbedst er det at bruge en af de små børstepenne til at vifte skidt og sand væk med og så først herefter duppe linserne. Er det virkelig slemt, så kan du egentlig bare skylle den forsigtigt under den lune hane, for praktisk talt alle moderne kikkerter er vandtætte – uden opvaskemiddel selvfølgelig. Kan den ikke holde til det, bør du alligevel købe en ny kikkert!

Derudover er det altid en god idé at have linsebeskyttere på din kikkert. Særligt hvis du er på pürschjagt, vil du kunne forhindre, at der kommer skidt ind til linserne eller grene, der slår imod glassene.

Vel ankommet til fabrikken vil eftersynet gå i gang, og det vil være den samme tekniker, der følger reparationen af din optik hele vejen gennem processen. Det sikrer, at der er samlet opsyn med delene, og at selve reparationen sker i så samlet et flow som muligt. Inden Leica færdiggør reparationen, vil du dog som anden mail modtage en gennemgang af problemet, samt en oversigt over, hvad der præcist skal laves, og et estimat på, hvad det vil koste af reparere optikken. Siger du god for prisen, sætter Leica selve reparationen i værk.

lle dele, der muligvis kan genbruges, bliver tjekket for fejl og slitage. Særligt de dele – for eksempel O-ringene i gummi, der skal holde kikkerten tæt, bliver studeret nærmere. Hvor det er muligt, bliver delene håndteret med værktøj, så skidt og håndsved ikke sætter sig på dem.

I dette tilfælde er der tale om et tjek af hjertet i kikkerten, altså selve kliktårnet, så teknikeren er helt inde og pille ved finmekanikken i apparaturet. Kliktårnet styrer trådkorset, og trådkorset styrer skuddets placering, så det er vigtigt, at kalibreringen er helt skarp. Der er altså ingen nemme løsninger, og kikkerten bliver skilt ad og tjekket fra top til bund. Og lad mig sige det fra starten. Der er ikke noget at gøre med moderne kikkertsigter – de skal forbi producenten for at blive repareret. Der bliver brugt specialværkstøj i lange baner, så det er ikke noget, man selv skal begynde at pille ved eller få en våbensmed til. Desuden kan Leicas ’værksted’ bedst sammenlignes med et sterilt laboratorium, et enkelt hår det forkerte sted kan nemlig ødelægge hele kikkertens funktionalitet. Så afsted til posthuset med din kikkert og få de professionelle til at kigge på den. Når kikkerten er klar til nye jagter, bliver den sendt retur, og du modtager en sidste mail med status for afsendelsen.

Synderen er fundet, og det er tilsyneladende et par fæstenipler helt i bunden af tårnet, der havde forskubbet sig. De bliver inspiceret nærmere og gjort klar til at blive genmonteret.

Fra A-Z hos Leica

Fra jeg sendte min sigtekikkert afsted, til den var hos mig igen, gik der ca. 4 uger. Undervejs har jeg modtaget tre mails fra Leica med informationer om, hvad der skal ske med kikkerten, og hvor i processen den befandt sig. Cirka midtvejs havde jeg et spørgsmål, og den næstfølgende arbejdsdag kom der svar fra Leica. Med andre ord der er styr på sagerne, og du har egentlig forbavsende god ’kontrol’ med dit udstyr, selvom det ligger på en teknikers bord et par tusinde kilometer væk.

Sådan ser indmaden ud i BDC-tårnet. I alt 15 komponenter der er blevet tjekket og godkendt, så nu kan kliktårnet samles igen.
Sådan skal resultatet af en kliktest helst se ud. Du starter med et skud i midten, klikker op, skyder, klikker til højre, skyder, klikker ned, skyder og tilbage til venstre, og så skal sidste skud gerne sidde ved siden af det første. Du skal selvfølgelig hele tiden sigte i midten, og hold nu styr på dine klik-retninger! Der er ikke noget mere surt end en god indskydning, der skal gøres om, fordi du får klikket dig i en forkert retning, og bliver forvirret eller tæller forkert.

Prisen varierer selvfølgelig meget i forhold til, hvor stor skaden er, og hvor mange nye dele, der skal sættes i kikkerten. Du forpligter dig dog til en mindstepris på 49 €, som imidlertid allerede er inkluderet i det estimat på reparationsomkostninger, som du vil modtage.

Efter

Sidste skridt på vejen frem til en operationel sigtekikkert er en frisk indskydning, og ved samme lejlighed kan du fryde dig over dit præcisionsudstyr ved at gennemføre en klassisk kliktest.

Kliktest

I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for at indtage et brugsorienteret syn på sigtekikkerternes kliktårne. Du må ikke blive bange for at bruge kliktårnene på din kikkert – de er nemlig bygget til det. Kliktesten vil vise dig, at din kvalitetskikkert er ganske klikfast.

Del for del bliver det hele sat på plads igen og spændt, limet og låst efter alle kunsten regler. Det er vigtigt, at delene sidder tæt, så der hverken slipper gas ud eller skidt og fugt ind.
Det ballistiske tårn er en af de få bevægelige dele, som sidder på et kikkertsigte. Desuden har det direkte indvirkning på træfpunktet, så derfor bliver alle delene også rengjort, når de sættes tilbage på plads. Tandhjulene i kliksystemet er paskram, så her må simpelthen ikke sidde sandkorn, hår eller skidt.
Reparationen skal tjekkes, kikkerten bliver derfor opspændt, så den sidder helt fikseret. Så kan der nemlig klikkes på tårnene, og på den måde kan teknikeren tjekke, om hvert klik følger den nødvendige forskydning på 1cm på 100 meter.

Første del er overstået, men tilbage er stadig en del rengøring og tests. Derfor bliver okularklokken åbnet, altså den del, der vender hen mod skytten, og som du kigger i, for herfra kan man nemlig få adgang til selve trådkorset. Bemærk, at okularlinsen bliver taget af med sugekop – fedtede fingre er nemlig noget rigtig skrammel på en kikkertlinse. Specielt hvis de sidder på indersiden!
Rengøringen af trådkorset er en af de procedurer, jeg selv var ret overrasket over. Det foregår nemlig fra olukaret, og gennem mikroskop børster og renser teknikeren både trådkorset såvel som det fjedersystem, der styrer trådkorset. Tungen lige i munden og dyb erfaring med kikkertmekanik er nødvendig her.
Så skal der fyldes gas på kikkerten, og der pumpes nitrogen ind i bunden af kikkertrøret. Her bliver det også målt, om der er utætheder i samlingerne. Grunden til, at man brugen nitrogen, er, at det er en tung og inaktiv gasart, som kun dårligt holder på fugten. Samtidig er den ikke så påvirkelig over for udsving i temperaturen, hvorfor der heller ikke dannes kondens. Endelig er der overtryk i røret, så eventuelle, mikroskopiske partikler vil blive presset ud mod siderne og ikke forstyrre gennemsynet i kikkerten.
Så er sandhedens time kommet, og det sidste tjek, om justering på 100 meter passer, gennemføres! Da vi med Leica også er oppe i eliteklassen for optik, testes desuden om den optiske kvalitet holder firmaets standarder. For eksempel er lysgennemstrømningen helt oppe omkring de 90%, og de tal skal også holde, når kikkerten forlader farbrikken efter reparation. Er der fejl her, skal teknikeren tilbage og tjekke sit arbejde fra bunden.
Færdigt arbejde. Min Leica ER er igen oppe at køre, og der bliver skrevet et certifikat på reparationen, og at alle funktioner igen er, som de skal være.
Inden for på Leica-fabrikken hersker en sirlig orden og et nærmest sterilt miljø. Det er nødvendigt, når der arbejdes med finmekanik, og hvor det værste, der kan ske, er, at produktionen bliver forstyrret af snavs og sløset systematik.
Få adgang til denne artikel samt alt indhold på JVV.dk - inkl. seneste 2 års magasiner - fra 39 kr. per måned . Se alle muligeder her. Log ind og læs artiklen straks: