
Foto: Niels Busch
De tre mest markedsførte haglbøsser på markedet i dag i Danmark er Browning, Miroku og Beretta. Det gør det svært for andre firmaer at gøre sig gældende på det ret konservative danske marked. Disse tre brands er graveret hårdt ind i jægernes orientering i haglbøssernes verden.
Det er måske uretfærdigt, vil nogle mene, men det er sådan i dag, at uden branding via reklamer, brochurer, youtube film, test-artikler og events har et produkt ikke en chance, på trods af at det er et godt produkt. Et godt eksempel på dette er for eksempel Caesar Guerini. Firmaet er inden for våbenbranchen et relativt nyt firma, som har et godt produkt og har forstået at markedsføre sig. Det har særlig gjort sig gældende med graveringerne. Det betyder, at gode gamle brandede navne ikke kan hvile på laurbærerne. Der stilles i dag krav både til pris og kvalitet, og det kan kun lade sig gøre igennem optimering af fremstillingsprocessen, idet timelønningerne stiger i disse år.
Browning versus Beretta
De fleste lerdueskytter og jægere har sikkert været vidne til et verbalt slagsmål om, det er Beretta eller Browning, som er bedst. Ligesom slagsmålene kan være inden for bilentusiaster, hvor der kævles om, det...